KOMPETENTNE WSPARCIE
ZAKOŃCZENIE PROCESU WSPOMAGANIA
W czerwcu 2019 roku zakończony został 7-miesięczny proces kompleksowego wspomagania w zakresie kształtowania kompetencji kluczowych dzieci w wieku przedszkolnym. Zostały nim objęte cztery placówki: Przedszkole nr 56, Przedszkole nr 58, Przedszkole nr 75 oraz Szkoła Podstawowa nr 34 (oddział przedszkolny). Proces obejmował diagnozę, planowanie i realizację działań oraz ewaluację. Wspomaganie odbyło się w ramach realizacji projektu: „Kompetentne wsparcie sukcesem szkoły”.
„Książka naszym przyjacielem”
Zajęcia edukacyjne dla dzieci w Przedszkolu nr 75
W ramach projektu „Kompetentne wsparcie sukcesem szkoły” dnia 6 czerwca 2019 roku w Przedszkolu nr 75 odbyły się warsztaty dla dzieci „Książka naszym przyjacielem”. Zajęcia miały na celu rozwijanie zainteresowania dzieci książką i czytelnictwem, kształtowanie nawyku codziennego czytania z rodzicami.
Prowadzące:
Danuta Balesławska - logopeda
Katarzyna Listosz - pedagog specjalny, terapeuta ASD
„Komunikacja, czyli jak mówić, jak słuchać”
Zajęcia edukacyjne dla dzieci w Przedszkolu nr 58
W ramach projektu „Kompetentne wsparcie sukcesem szkoły” dnia 23 maja 2019 roku w Przedszkolu nr 58 odbyły się warsztaty dla dzieci „Komunikacja, czyli jak mówić, jak słuchać”. Zajęcia miały na celu rozwijanie umiejętności komunikacyjnych.
Prowadzące:
Anna Cygan - neurologopeda
Katarzyna Listosz - pedagog specjalny, terapeuta ASD
RADA PEDAGOGICZNA- KSZTAŁTOWANIE KOMPETENCJI KLUCZZOWYCH DZIECI W WIEKU PRZEDSZKOLNYM – UJĘCIE PRAKTYCZNE
W ramach projektu „Kompetentne wsparcie sukcesem szkoły” dnia 20 maja 2019 roku w Przedszkolu nr 56 odbyła się Rada Pedagogiczna dla nauczycieli i wychowawców: „Kształtowanie kompetencji kluczowych dzieci w wieku przedszkolnym – ujęcie praktyczne”.
Prowadzące:
Danuta Balesławska - logopeda
Katarzyna Listosz - pedagog specjalny, terapeuta ASD
„Książka naszym przyjacielem”
Zajęcia edukacyjne dla dzieci w Przedszkolu nr 58
W ramach projektu „Kompetentne wsparcie sukcesem szkoły” dnia 9 maja 2019 roku w Przedszkolu nr 58 odbyły się warsztaty dla dzieci „Książka naszym przyjacielem”. Zajęcia miały na celu rozwijanie zainteresowania dzieci książką i czytelnictwem, kształtowanie nawyku codziennego czytania z rodzicami.
Prowadzące:
Danuta Balesławska - logopeda
Katarzyna Ciopcia - pedagog specjalny, terapeuta ASD
„KIEDY POZWOLIĆ, KIEDY ZABRONIĆ?”
Wykład konwersatoryjny dla rodziców w Przedszkolu nr 56
Dnia 10 kwietnia 2019 roku, w ramach projektu Kompetentne wsparcie sukcesem szkoły, w Przedszkolu nr 56 odbyło się spotkanie z rodzicami na temat wyznaczania granic w wychowaniu. Uczestnicy mieli również okazję porozmawiać na temat kar i konsekwencji w wychowaniu oraz wymienić się swoimi doświadczeniami.
Prowadząca:
dr Dorota Sikora – pedagog, psycholog
„Komunikacja, czyli jak mówić, jak słuchać”
Zajęcia edukacyjne dla dzieci w Przedszkolu nr 56
W ramach projektu „Kompetentne wsparcie sukcesem szkoły” dnia 4 kwietnia 2019 roku w Przedszkolu nr 56 odbyły się warsztaty dla dzieci „Komunikacja, czyli jak mówić, jak słuchać”. Zajęcia miały na celu rozwijanie umiejętności komunikacyjnych.
Prowadzące:
Anna Cygan - neurologopeda
Katarzyna Ciopcia - pedagog specjalny, terapeuta ASD
„Komunikacja, czyli jak mówić, jak słuchać”
Zajęcia edukacyjne dla dzieci w Przedszkolu nr 75
W ramach projektu „Kompetentne wsparcie sukcesem szkoły” dnia 14 marca 2019 roku w Przedszkolu nr 75 odbyły się warsztaty dla dzieci „Komunikacja, czyli jak mówić, jak słuchać”. Zajęcia miały na celu rozwijanie umiejętności komunikacyjnych.
Prowadzące:
Anna Cygan - neurologopeda
Katarzyna Ciopcia - pedagog specjalny, terapeuta ASD
„Komunikacja, czyli jak mówić, jak słuchać”
Zajęcia edukacyjne dla dzieci w Szkole Podstawowej nr 34
W ramach projektu „Kompetentne wsparcie sukcesem szkoły” dnia 26 lutego 2019 roku w Szkole Podstawowej nr 34 im. Kornela Makuszyńskiego w Lublinie, w oddziale przedszkolnym odbyły się warsztaty dla dzieci „Komunikacja, czyli jak mówić, jak słuchać”. Zajęcia miały na celu rozwijanie umiejętności komunikacyjnych.
Prowadzące:
Anna Cygan - neurologopeda
Katarzyna Ciopcia - pedagog specjalny, terapeuta ASD
„KARY CZY KONSEKWENCJE W WYCHOWANIU”
Wykład konwersatoryjny dla rodziców w Przedszkolu nr 75
Dnia 28 stycznia 2019 roku, w ramach projektu Kompetentne wsparcie sukcesem szkoły, w Przedszkolu nr 75 odbyło się spotkanie z rodzicami na temat stosowania kar i konsekwencji w wychowaniu. Uczestnicy mieli również okazję porozmawiać na temat wyznaczania granic w wychowaniu oraz wymienić się swoimi doświadczeniami.
Prowadząca:
dr Dorota Sikora – pedagog, psycholog
„Książka naszym przyjacielem”
Zajęcia edukacyjne dla dzieci w Szkole Podstawowej nr 34
W ramach projektu „Kompetentne wsparcie sukcesem szkoły” dnia 29 listopada 2018 roku w Szkole Podstawowej nr 34 im. Kornela Makuszyńskiego w Lublinie, w oddziale przedszkolnym odbyły się warsztaty dla dzieci „Książka naszym przyjacielem”. Zajęcia miały na celu rozwijanie zainteresowania dzieci książką i czytelnictwem, kształtowanie nawyku codziennego czytania z rodzicami.
Prowadzące:
Danuta Balesławska - logopeda
Katarzyna Ciopcia - pedagog specjalny, terapeuta ASD
RADA PEDAGOGICZNA -
KSZTAŁTOWANIE KOMPETENCJI KLUCZOWYCH DZIECI W WIEKU PRZEDSZKOLNYM
W ramach projektu „Kompetentne wsparcie sukcesem szkoły” odbyły się Rady Pedagogiczne dla nauczycieli i wychowawców na temat kształtowania kompetencji kluczowych dzieci w wieku przedszkolnym w trzech placówkach: Przedszkole nr 56, Przedszkole nr 58 oraz Przedszkole nr 75.
Prowadzące:
Katarzyna Ciopcia – pedagog specjalny, terapeuta ASD
Anna Cygan – neurologopeda
Projekt: „Kompetentne wsparcie sukcesem szkoły”
W ramach projektu „Kompetentne wsparcie sukcesem szkoły”, Zespół Poradni nr 3 w Lublinie, realizuje 7-miesięczny program kompleksowego wspomagania w zakresie kształtowania kompetencji kluczowych dzieci w wieku przedszkolnym w czterech placówkach.
Głównym celem projektu jest wzmocnienie systemu wspomagania szkół i przedszkoli oraz zwiększenie skuteczności działań w zakresie rozwijania kompetencji kluczowych uczniów niezbędnych do poruszania się na rynku pracy, nauczania eksperymentalnego, właściwych postaw (kreatywności, innowacyjności, pracy zespołowej) oraz metod zindywidualizowanego podejścia do ucznia.
W ramach projektu uczestnicy otrzymali wsparcie w postaci:
- 70 godzin dydaktycznych szkolenia stacjonarnego w zakresie kształtowania kompetencji kluczowych dzieci w wieku przedszkolnym
- 20 godzin dydaktycznych szkolenia e-learningowego w zakresie wiedzy ogólnej dotyczącej kompetencji kluczowych
W trakcie realizacji programów kompleksowego wspomagania uczestnicy projektu będą uczestniczyć w jednej z sześciu sieci współpracy i samokształcenia prowadzonej na ogólnopolskiej platformie www.doskonaleniewsieci.pl.
W zaleceniach Parlamentu Europejskiego i Rady z dn. 18 grudnia 2006 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie zostały określone następujące kompetencje kluczowe:
- Porozumiewanie się w języku ojczystym;
- Porozumiewanie się w językach obcych;
- Kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo-techniczne;
- Kompetencje informatyczne;
- Umiejętność uczenia się;
- Kompetencje społeczne i obywatelskie;
- Inicjatywność i przedsiębiorczość;
- Świadomość i ekspresja kulturalna.
Kompetencje kluczowe wspierają rozwój osobisty, jak również włączają w życie społeczne, aktywne obywatelstwo i funkcjonowanie na rynku pracy. Proces ich kształtowania i rozwijania trwa przez całe życie, a jego instytucjonalnym początkiem jest uczestnictwo dziecka w różnych formach edukacji przedszkolnej.
ZALECENIA RADY Z DNIA 22 MAJA 2018 R.
Kompetencje kluczowe – aktualizacja nazewnictwa zgodnie z zaleceniami Rady z dnia 22 maja 2018r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie.
- Kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji:
- Kompetencje w zakresie wielojęzyczności.
- Kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
- Kompetencje cyfrowe.
- Kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
- Kompetencje obywatelskie.
- Kompetencje w zakresie przedsiębiorczości.
- Kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.