OFERTA PROGRAMOWA
Zespół Poradni nr 3 — Specjalistyczna Poradnia
Wczesnej Diagnozy i Rehabilitacji
Diagnoza
- Kompleksowa diagnoza psychologiczna, pedagogiczna i logopedyczna
- niemowląt,
- dzieci do 3-go roku życia,
- dzieci w wieku przedszkolnym,
- dzieci z placówek integracyjnych i specjalnych.
- Diagnoza dojrzałości szkolnej dzieci w wieku 6–7 lat.
- Przesiewowe badania słuchu, wzroku i mowy – „Słyszę”, „Widzę”, „Mówię” dzieci w wieku 6–18 lat, z opcją wykonania audiogramu. Formularz zgłoszeniowy dostępny w zakładce Do pobrania.
- Ocena rozwoju ruchowego.
- Kontrolowanie i monitorowanie tempa zmian rozwojowych badanych dzieci.
- Możliwość przeprowadzania badań w warunkach domowych.
- Opiniowanie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju, orzekanie o potrzebie kształcenia specjalnego i indywidualnego nauczania.
- Monitorowanie jakości orzeczeń i opinii poradni oraz ich wpływu na pomoc udzielaną dziecku w przedszkolu/szkole.
Terapia
- Terapia Integracji Sensorycznej (SI)
Terapia SI adresowana jest do dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym, które mają trudności z koordynacją ruchową, są nadpobudliwe lub apatyczne, pomimo normy intelektualnej mają problemy z nauką. Jako terapię wspomagającą wykorzystuje się metodę SI w pracy z dziećmi autystycznymi, upośledzonymi umysłowo, z zespołem Downa, niedowidzącymi, z mózgowym porażeniem dziecięcym, z niemowlętami z grupy ryzyka. Terapia poprzedzona jest szczegółową diagnozą będącą podstawą do ustalenia indywidualnego programu terapii. Często nazywana jest „naukową-zabawą” bowiem podczas zajęć mających na pozór charakter jedynie wesołej zabawy, dostarczane są dziecku te bodźce, na które jego system nerwowy, w zależności od indywidualnych potrzeb ma największe zapotrzebowanie. Zadania są tak skonstruowane, że znajdują się w najbliższej sferze rozwoju dziecka, to znaczy nie są one ani zbyt łatwe ani zbyt trudne. Terapia Integracji Sensorycznej ma bowiem dostarczać dziecku nie tylko poprawiających działanie jego systemu nerwowego wrażeń, ale również ma być elementem budującym poczucie sprawstwa oraz poczucie własnej wartości. Ćwiczenia odbywają się na sali, wyposażonej w certyfikowany sprzęt oraz różnorodne pomoce służące do stymulacji systemu przedsionkowego, proprioceptywnego, dotykowego, wzrokowego, słuchowego oraz węchowego i smakowego.
- Terapia Psychomotoryczna wg Procus i Block
Jest systemem usprawniania dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym (w SPWDiR do rozpoczęcia nauki w szkole), które wykazują łagodne objawy neuropsychologiczne określane jako minimalna dysfunkcja mózgu lub jako dysharmonia rozwojowa. Objawy obejmują głównie funkcję ruchową, mowę, orientację w schemacie ciała (somatognozję) i emocje. Są w stałej zależności z umiejętnościami poznawczymi nabywanymi w przedszkolu i szkole. Celem i efektem terapii psychomotorycznej jest konstrukcja lub aktywizacja sieci neuronalnych, które odpowiadają za mózgowe procesy integracyjne. Adresatem są dzieci skierowane przez lekarza neurologa po badaniu neurologicznym.
Terapia przeznaczona jest dla dzieci z:
- trudnościami w wykonywaniu czynności ruchowych (niezręczność, słaba koordynacja ruchowa, problemy z utrzymaniem równowagi, występowanie współruchów)
- opóźnionym rozwojem mowy i trudnościami w porozumiewaniu się
- brakiem zaufania do siebie i trudnościami w nawiązywaniu prawidłowych relacji z otoczeniem
- trudnościami w uczeniu się i problemami szkolnymi (mylenie kolorów, kształtów, trudności i niechęć do rysowania, trudności w opanowaniu czytania, pisania, liczenia)
- wyraźnym opóźnieniem znajomości schematu własnego ciała
- brakiem orientacji w czasie i przestrzeni (mylenie pojęć dotyczących czasu i przestrzeni „dziś–jutro–wczoraj”, „nad–pod” itp., mylenie lewej i prawej strony ciała, trudności z opanowaniem zegara i kalendarza)
- zaburzeniami lateralizacji (brak wyraźnej dominacji jednej ze stron ciała, mylenie lewej i prawej ręki)
- zaburzeniami zachowania o charakterze nadpobudliwości ruchowej lub emocjonalnej, zaburzeniami procesu uwagi, współwystępującą często z nimi nieadekwatną samooceną (dzieci wrażliwe, nadaktywne, lękliwe, bierne, płaczliwe, impulsywne, agresywne, depresyjne itp.)
Zasady prowadzenia terapii psychomotorycznej:
- terapia odbywa się w grupach do 5-u osób z podziałem na dwie grupy wiekowe: 3–5 lat oraz 6–10 lat lub też do 11. roku życia
- zajęcia 2 razy w tygodniu przez okres 3–4 miesięcy
- terapia prowadzona przez dwóch certyfikowanych terapeutów (fizjoterapeutę i pedagoga specjalnego)
- terapia prowadzona w sali do ćwiczeń gimnastycznych
- dzieci na terapię kieruje lekarz neurolog po badaniu neurologicznym
- kontrola postępów dziecka odbywa się po zakończeniu zaleconej sesji zajęć, przez tego samego lekarza, który kierował dziecko na terapię
- Terapia NDT-Bobath
Usprawnianie według Metody NDT-Bobath ma pomóc dziecku we wszechstronnym rozwoju tak, aby mogło uzyskać niezależność w życiu i wykorzystać swe możliwości na tyle, na ile pozwala istniejące uszkodzenie Ośrodkowego Układu Nerwowego (OUN).
Główne zasady usprawniania według koncepcji NDT-Bobath obejmują:
- wpływanie na napięcie mięśni poprzez obniżanie napięcia wzmożonego i podwyższanie obniżonego, co jest możliwe dzięki zastosowaniu odpowiednich technik postępowania już od pierwszych miesięcy życia,
- hamowanie nieprawidłowych odruchów,
- wyzwalanie ruchów w formie najbardziej zbliżonej do prawidłowych, co zostaje osiągnięte poprzez wspomaganie i prowadzenie ruchu z punktów kluczowych, czyli punktów kontroli ruchu, którymi są: głowa, obręcz barkowa, obręcz miedniczna i inne części ciała,
- wykorzystywanie i utrwalanie zdobytych umiejętności ruchowych w codziennych czynnościach.
Terapeuta ćwiczy całe ciało dziecka, a nie porusza wybranymi kończynami. Dzięki temu dostarcza odpowiednich doznań czuciowych i ruchowych, a dziecko jest dynamicznie aktywizowane. Pomoc przy wykonywaniu ruchu powinna być taka, aby zapewniała maksymalny i aktywny udział dziecka, a jednocześnie nie wywoływała nieprawidłowych odpowiedzi wynikających ze zbyt dużego wysiłku czy stresu. Celem zajęć jest przygotowanie dziecka do uczestniczenia w normalnym życiu rodzinnym i społecznym. Indywidualne podejście daje możliwość uwzględnienia potrzeb psychologicznych dziecka, stopnia jego sprawności, występujących zaburzeń, warunków rodzinnych i środowiskowych. Usprawnianie według koncepcji NDT-Bobath jest szczególnie przydatne w leczeniu niemowląt i dzieci, ponieważ może być łatwo włączone w ich biologiczny rytm dnia. Prawidłowo wykonywane zabiegi pielęgnacyjne, karmienie, noszenie dziecka, czy zabawa z nim są odpowiednimi momentami do utrwalania ruchów ćwiczonych przez fizjoterapeutę. Odpowiednio przeszkoleni rodzice i opiekunowie, którzy zrozumieją problemy i trudności występujące u ich dziecka kontynuują ćwiczeniaw warunkach domowych.
- Indywidualna terapia logopedyczna
Indywidualna terapia logopedyczna dzieci w wypadku: braku rozwoju mowy, jej zaburzeń lub opóźnień. Rozwijanie sprawności językowej i komunikacyjnej.
- budowanie oraz rozwijanie kompetencji językowych
- ćwiczenia percepcji słuchowej oraz słuchu fonemowego
- ćwiczenia artykulacyjne, wywoływanie i utrwalanie głosek
- ćwiczenia wspierające rozwój prawidłowej gramatyki i poszerzające słownictwo
- Terapia stymulująca rozwój małego dziecka od urodzenia do 3. roku życia z grupy ryzyka — wcześniactwo, wady genetyczne, nieprawidłowości w rozwoju.
- Terapia pedagogiczna dzieci z różnego rodzaju deficytami lub zaburzeniami.
- Indywidualna psychoterapia dla dzieci z zaburzeniami w rozwoju emocjonalno-społecznym.
- Rehabilitacja ruchowa niemowląt i małych dzieci.
Doradztwo
Dla uczniów
- indywidualne rozmowy, porady, wskazówki
- pomoc psychologiczna i wsparcie w indywidualnym rozwoju, budowanie motywacji do samorozwoju, optymalnego wykorzystania swoich potencjałów, propagowanie pozytywnych wzorców zachowania i relacji rówieśniczych, rozwiązywanie problemów emocjonalnych i społecznych
- doradztwo zawodowe dla młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
- doradztwo prowadzone również w kontakcie telefonicznym, za pośrednictwem poczty elektronicznej albo wizyty w siedzibie poradni
Dla rodziców, dziadków, prawnych opiekunów
- popularyzacja (upowszechnianie) wiedzy psychologicznej o rozwoju człowieka jako profilaktyka zaburzeń — prelekcje, wykłady
- specjalistyczne doradztwo w sprawach rozwojowych, bez badań, po badaniach diagnostycznych, połączone z omówieniem wyników badań i zaleceniami
- grupy edukacyjno-wspierające
- instruktaż do uzyskanych zaleceń i porad
- instruktaż pielęgnacyjny
- mapa świadczeń socjalnych, medycznych, rehabilitacyjnych, edukacyjnych
- konsultacje logopedyczne połączone z instruktażem
Dla nauczycieli
- doradztwo merytoryczno-metodyczne, dydaktyczno-wychowawcze
- indywidualne konsultacje i porady,
- stałe specjalistyczne punkty konsultacyjne na terenie placówek
- programy edukacyjno-szkoleniowe
- szkoleniowe rady pedagogiczne
Profilaktyka
- upowszechnianie specjalistycznej wiedzy psychologicznej, pedagogicznej, logopedycznej i rehabilitacyjnej
- warsztaty, treningi
- interwencje
- mediacje
- programy
- prelekcje, szkolenia, konferencje
- instruktaże
- spotkania dyskusyjno-wspierające
- grupy wsparcia
- specjalistyczne punkty konsultacyjne
- rozmowy, konsultacje, porady
- realizacja zadań w ramach Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
Działalność ponadstandardowa
- zajęcia ze studentami z przedmiotów: „Metody specjalne w fizjoterapii” oraz „Fizjoterapia w chorobach wewnętrznych w pediatrii”, „Fizjoterapia kliniczna w pediatrii”, „Terapia i wsparcie rodziny dziecka z niepełnosprawnością”
- staże specjalizacyjne dla lekarzy z oddziału neurologii
- praktyki zawodowe dla studentów, słuchaczy studiów podyplomowych
- staże absolwenckie
- wolontariat
- konferencje naukowo-szkoleniowe — organizacja i czynny udział
Oferta zajęć i spotkań dla uczniów, rodziców i nauczycieli
tytuł | opis | prowadzące | |
---|---|---|---|
Uczniowie | |||
Mogę być sobą— grupa wsparcia dla młodzieży niepełnosprawnej | celem zajęć jest pomoc w budowaniu pozytywnego obrazu siebie, pokonywanie własnych ograniczeń i słabości przy wsparciu grupy rówieśniczej oraz psychoedukacja z zakresu tematyki młodzieżowej | Beata Drobek-Ziemińska, Wioletta Matacz |
|
On/ona jest dziwny/dziwna | zajęcia mają na celu kształtowanie postawy zrozumienia zespołu Aspergera, ADHD i innych niepełnosprawności | Dorota Roszko, Małgorzata Sendrowicz |
|
Mądra królowa pszczół | zajęcia dla dzieci, które mają na celu kształtowanie postawy tolerancji i akceptacji niepełnosprawności | Dorota Roszko, Wioletta Matacz |
|
Książka naszym przyjacielem | zajęcia edukacyjne, warsztaty dla dzieci w wieku przedszkolnym | Danuta Bolesławska, Katarzyna Listosz |
|
Komunikacja, czyli jak mówić, jak słuchać | warsztaty dla dzieci w wieku przedszkolnym. Zajęcia mają na celu rozwijanie umiejętności komunikacyjnych. | Anna Cygan, Katarzyna Listosz |
|
Trening Zastępowania Agresji z modułem Treningu Umiejętności Społecznych | zajęcia grupowe | Katarzyna Listosz, Żaneta Polańska |
|
Terapia Psychomotoryczna | terapia Psychomotoryczna według modelu belgijskiego Procus i Block. Terapia przeznaczona jest dla dzieci z łagodnymi objawami neuropsychologicznymi określanymi jako dysharmonia rozwojowa. | Renata Zygan, Monika Waśkowicz |
|
Grupa diagnostyczno – terapeutyczna | zajęcia dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym | Beata Drobek-Ziemińska Wioletta Matacz |
|
Rodzice | |||
Grupa edukacyjno - wspierająca | Spotkania dla rodziców dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu | Beata Drobek-Ziemińska, Wioletta Matacz |
|
Przygotowanie do nauki pisania | prelekcja multimedialna | Katarzyna Listosz | |
Warsztaty dla Dobrych Rodziców | warsztaty dla rodziców wychowujących dzieci z ADHD lub zespołem Aspergera | Dorota Roszko Wioletta Matacz |
|
Skąd się biorą szczęśliwe dzieci? Moje wartości i oczekiwania wobec dziecka Czy dobrze znam i rozumiem swoje dziecko? Co zamiast klapsa? — Jak radzić sobie w sytuacjach trudnych? Mamo, tato pobaw się ze mną cz. I i II (rodzice + dzieci) |
program, którego celem jest kształtowanie właściwych postaw i umiejętności wychowawczych rodziców bez stosowania przemocy; aktywne metody pracy (warsztat, dyskusja) oraz uczestnictwo dzieci w 4. i 5. spotkaniu mają za zadanie wzmocnić więzi rodzinne oraz uświadomić rodzicom, jak ważny jest czas spędzany razem z dzieckiem | Wioletta Matacz, Renata Zygan, Monika Waśkowicz |
|
Wykrywanie niepełnosprawności w rozwoju dziecka oraz kształtowanie kompetencji wychowawczych | warsztaty dla rodziców dzieci w wieku przedszkolnym | Żaneta Polańska, Danuta Bolesławska |
|
Prawidłowy rozwój społeczno-emocjonalny dziecka | prezentacja multimedialna | Żaneta Polańska | |
Procedura i wymagana dokumentacja niezbędna do odroczenia lub przyjęcia dzieci do placówek dalszego kształcenia. | prezentacja multimedialna | Beata Drobek-Ziemińska | |
Rozwój emocjonalno-społeczny małego dziecka. | prezentacja multimedialna | Beata Drobek-Ziemińska | |
Terapia dzieci z minimalnymi dysfunkcjami mózgu metodą psychomotoryki wg modelu Procus i Block. | prezentacja metody dla rodziców | Renata Zygan, Monika Waśkowicz |
|
Profilaktyka rozwoju mowy | prelekcja | Danuta Bolesławska | |
Nauczyciele | |||
Kształtowanie kompetencji kluczowych dla dzieci w wieku przedszkolnym | szkoleniowa rada pedagogiczna | Anna Cygan, Katarzyna Listosz |
|
Kształtowanie kompetencji kluczowych dla dzieci w wieku przedszkolnym - ujęcie praktyczne | szkoleniowa rada pedagogiczna | Anna Cygan, Katarzyna Listosz |
|
Wpływ zaburzeń integracji sensorycznej na trudności dzieci | szkoleniowa rada pedagogiczna | Wioletta Matacz, Monika Waśkowicz |
|
Znaczenie diagnozy i terapii funkcji wzrokowych w trudnościach w czytaniu i pisaniu | szkoleniowa rada pedagogiczna | Wioletta Matacz, Monika Waśkowicz |
|
Wspomaganie oraz dostosowanie stanowiska do pracy dla dziecka niepełnosprawnego. | szkoleniowa rada pedagogiczna | Monika Waśkowicz, Małgorzata Sendrowicz |
|
Przygotowanie dzieci do podjęcia nauki w szkole w aspekcie dojrzałości procesów integracji sensorycznej. | szkoleniowa rada pedagogiczna | Wioletta Matacz, Monika Waśkowicz |
|
Terapia dzieci z minimalnymi dysfunkcjami mózgu metodą psychomotoryki wg modelu Procus i Block. | szkoleniowa rada pedagogiczna | Monika Waśkowicz, Renata Zygan |
|
Uczeń z zespołem Aspergera w szkole ogólnodostępnej | szkoleniowa rada pedagogiczna | Dorota Roszko | |
Trudne i niepożądane zachowania u uczniów z zaburzonym rozwojem | szkoleniowa rada pedagogiczna | Wioletta Matacz, Dorota Roszko |
|
Nieprawidłowości w rozwoju mowy | szkoleniowa rada pedagogiczna | Danuta Bolesławska | |
Zabawy logopedyczne | szkoleniowa rada pedagogiczna | Danuta Bolesławska | |
Rozwijanie sprawności językowych u dzieci | szkoleniowa rada pedagogiczna | Danuta Bolesławska | |
Uczeń z niepełnosprawnością ruchową w szkole. Wyzwanie dla nauczycieli i specjalistów | szkoleniowa rada pedagogiczna | Beata Drobek-Ziemińska | |
Rozwój seksualny dzieci w wieku przedszkolnym – norma i obawy niepokojące | szkoleniowa rada pedagogiczna | Beata Drobek-Ziemińska |