Poradnia
Psychologiczno-Pedagogiczna
nr 6

Artykuły i publikacje


GAZETKA PORADNI

Na tablicy ogłoszeń naszej poradni możecie Państwo co miesiąc zobaczyć nową gazetkę przygotowaną przez naszych pracowników. Informacje w niej zawarte zamieszczamy również na stronie poradni do pobrania. Zapraszamy do czytania.




SŁOWNICZEK

Słowniczek pojęć stosowanych w poradni oraz w opiniach psychologiczno-pedagogicznych i logopedycznych.




PUBLIKACJE

  • Dorota Sikora (2015). Karanie w wychowaniu – meandry rodzicielskiej miłości. (w:) W. Furmanek, A. Długosz (red). Wartości w pedagogice. Rodzina i szkoła środowiskami urzeczywistniania wartości. Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego. Rzeszów. 2015, s. 146-157.
  • Dorota Sikora (2015). Edukacja domowa w opinii nauczycieli. „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze”, nr 3, s. 45-51.
  • Lilianna Klimek, Dorota Sikora (2014). Diagnoza pedagogiczna w ujęciu Janusza Korczaka. (w:) M. Korczyński, M. Okrasa, B. Wierzchowska - Konera (red.). Pochylmy się nad dzieckiem. Idea i dzieło Janusza Korczaka. Wydawnictwo UMCS. Lublin 2014, s. 219-230.
  • Dorota Sikora, Lilianna Klimek (2013). Poczucie sensu życia młodzieży w kontekście programu wychowawczego szkoły. (w:) M.Z. Stepulak (red.). Koncepcje człowieka w wybranych obszarach psychologii. Wydawnictwo WSEI. Lublin 2013, s. 23-42.
  • K. Żmudzka (2012) Dzieci pracoholików. Red. Z. B. Gaś. Człowiek w obliczu zniewolenia. Od zagrożeń do nadziei. Lublin. Wydawnictwo Naukowe Innovatio Press, s. 95–104
  • K. Żmudzka (2011). Poziom i struktura agresji młodzieży nieśmiałej – doniesienie z badań. W: Kwiatkowska G. E., Łukasik A. Analiza współczesnych zjawisk społecznych. Jednostka w ponowoczesnym świecie. Lublin. Wydawnictwo UMCS, s. 239–252
  • R. Kruk, M. Giza (2011) Problemy znęcania fizycznego i psychicznego (art. 207k.k) w sesji mediacji – empiryczna ilustracja problemu [w:] Ledwoch B. (red.) Wybrane zagadnienia psychologii sądowej. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, s. 69–76
  • M. Giza (2011) Mediacja w szkole, jako jeden ze sposobów rozwiązywania sporów [w:] Gaś Z. B. (red.) Profesjonalna profilaktyka w szkole: szanse i zagrożenia. Red. Z. B. Gaś. Monografie Wydziału Pedagogiki i Psychologii WSEI, s. 231–241
  • Dorota Sikora (2009). Kary fizyczne w rodzinie – wybrane aspekty prawne i psychopedagogiczne. „Teraźniejszość – Człowiek - Edukacja”, nr 1, s. 69-82.
  • B. Ledwoch, M. Giza (2004) Specyfika pracy terapeutycznej w zakładach resocjalizacyjnych. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska Lublin – Polonia Sectio J, Wydział Pedagogiki i Psychologii Klinicznej i Neuropsychologii. Vol. XVII, s. 211–213
  • B. Ledwoch, M. Giza (2004) Trudności w nauce a problemy osobowościowe u młodzieży niedostosowanej społecznie. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska Lublin – Polonia Sectio J, Wydział Pedagogiki i Psychologii Klinicznej i Neuropsychologii. Vol. XIX, s. 101–113



WARTO PRZECZYTAĆ

Zapraszamy do naszej nowej zakładki, na której będziemy umieszczać książki, które warto przeczytać, filmy warte obejrzenia, artykuły ze świata nauki na temat rozwoju dzieci oraz lektury, które uprzyjemnią czas dzieciom w nowym roku szkolnym 2017/2018.

Zespół Poradni nr 3 będzie propagował w tym roku szkolnym czytanie zarówno przez rodziców, opiekunów, nauczycieli, jak i przez dzieci. Będziemy również zachęcać do głośnego, codziennego czytania dzieciom.

Zgodnie z cytatem z książki "Read-Aloud Handbook" (Podręcznik głośnego czytania), autor: Jim Trelease.

“Naród, który nie czyta, mało wie. Naród który mało wie, podejmuje złe decyzje - w domu, na rynku, przy urnach wyborczych. Te decyzje odbijają się na całym narodzie. Niewykształcona większość może przegłosować wykształconą mniejszość - to bardzo niebezpieczny aspekt demokracji”

Dlaczego warto czytać dzieciom książki?

  • czytanie stymuluje rozwój emocjonalny dziecka, pozwala mu się identyfikować z bohaterami książek
  • buduje pozytywną więź z rodzicami
  • wzmacnia poczucie własnej wartości dziecka, rozwija adekwatną samoocenę
  • kształtuje umiejętność rozwiązywania konfliktów w adekwatny społecznie sposób
  • uczy wartości moralnych, odróżniania dobra od zła
  • rozwija wrażliwość, ukazuje różnorodność, uczy tolerancji i empatii
  • kształtuje umiejętność koncentracji uwagi, rozwija pamięć i wyobraźnię
  • buduje i poszerza zasób słownictwa biernego oraz czynnego
  • stymuluje rozwój poznawczy: myślenie logiczne, przez analogię, przyczynowo-skutkowe
  • przygotowuje do pisania i czytania
  • kształtuje nawyk czytania i zdobywania wiedzy przez całe życie
  • jest ciekawą rozrywką, daje alternatywę dla komputera i tableta

1. Pierwszą polecaną przez nas książką jest - “Wychowanie przez czytanie”, autorki - Irena Koźmińska, Elżbieta Olszewska. Omawia ona wszystkie korzyści oraz zalety czytania dzieciom. Odpowiada na wiele pytań rodziców m.in.: kiedy zacząć czytać, jakie książki wybrać, dlaczego to jest tak istotne dla rozwoju dziecka. Rodzice znajdą tam złotą listę pozycji czytelniczych podzielonych według wieku dzieci.

2. Serią godną polecenia dla dzieci w wieku przedszkolnym jest: Mądra mysz – Zuzia. Opowiada ona o różnych przygodach Zuzi. Książeczki pozwalają dzieciom identyfikować się z codziennymi sytuacjami życiowymi np. wizyta u dentysty, pobyt w szpitalu, narodziny rodzeństwa, podróż samolotem. Dzięki Zuzi dzieci mogą oswoić się z nowymi sytuacjami i nauczyć się z nimi radzić oraz z przeżywanymi emocjami.

Grudzień zbliża się wielkimi krokami, a większości z nas kojarzy się on z prezentami, upominkami, obdarowywaniem członków rodziny upragnionymi drobiazgami. Telewizja, strony internetowe, radio bombardują nas tysiącami gadżetów, których potrzebujemy. A dzieci w każdym wieku są bardzo podatne na wszystkie reklamy. Półki w sklepach uginają się pod ciężarem zabawek, często bardzo trudno jest podjąć decyzję, jaki prezent wybrać dla swojego dziecka. W dzisiejszych czasach bardziej liczy się ilość prezentów, im więcej, bardziej świecące, błyszczące, grające tym lepiej. Powoli zatracamy się w konsumpcjonizmie, zapominając to, co jest najważniejsze dla dzieci czyli czas spędzony wraz z rodzicami.

Opiekunowie, nauczyciele, rodzice zastanawiają się dlaczego coraz więcej dzieci ma problem z brakiem koncentracji uwagi, z pobudliwością, nadruchliwością, ze snem. A często sami dorośli, kupując “tysiące” zabawek, przyczyniaja się do tego, że dzieci mające wiele rzeczy, nie potrafią zainteresować się jednym przedmiotem.

Może dobrym rozwiązaniem na jeden z prezentów świątecznych będzie książka.

Nasze zimowe propozycje:

  1. Chłopcy, w wieku 5-7 z przyjemnością znajdą w worku Mikołaja albo pod choinką książkę: “Emil ze Smalandii” autorki Astrid Lindgren. Opowiada ona o przygodach Emila, pochodzącego ze Szwecji, który przeżywa różne perypetie, ma wiele ciekawych pomysłów, zazwyczaj kończących się dobrze. Wielu chłopców może identyfikować się z Emilem, śledzić jego przygody z zapartym tchem i uczyć się jak rozwiązywać różne konflikty i problemy.
  2. Młodsze dzieci w wieku 1-5 lat chętnie posłuchają krótkich opowiadań o Panu Kuleczce, autorstwa Wojciecha Widłaka. Jest to seria krótkich, pogodnych, śmiesznych historyjek o Panu Kuleczce i jego trójce podopiecznych.
  3. “Bajki, które leczą” autorki Doris Brett mogą pomóc wielu dzieciom zmierzyć się z przeróżnymi lękami, obawami, strachami. W książce znajdują się przygody Ani, zwyczajnej dziewczynki o brązowych włosach, mieszkającej z mamą i tatą. Ania boryka się z różnymi problemami np. boi się swojego przedszkola, obawia się ciemności, jest nieśmiała, jej rodzice się rozwodzą. Bajki zajmują się sprawami, które są istotne dla dzieci, słuchając historyjek, na poziomie nieświadomym odbierają ich przekaz i mogą potem wykorzystać je w życiu codziennym. Przy okazji rodzice mogą dowiedzieć się, jak samodzielnie konstruować bajki dla swoich dzieci.
  4. “Zabawy paluszkowe”, autorstwa Krzysztofa Sąsiadka. W tej książce rodzice najmłodszych dzieci znajdą przykładowe zabawy paluszkowe, rozwijające sprawność rąk, koordynację wzrokowo-ruchową, wzbogacające zasób słownictwa i rozwój mowy, a przy okazji są świetną zabawą w długie, zimowe wieczory. Cytując Marię Montessori, lekarza, twórczyni systemu wychowania dzieci tym systemem “The hand is the instrument of the mind” (Ręcę są narzędziem umysłu), stymulując rozwój motoryki małej, wpływamy na rozwój mowy. Przy okazji dzieci spędzają aktywny czas wraz z rodzicami, a to jest najważniejsza inwestycja w ich przyszłość.
  5. Rodzice może znajdą czas, żeby w zimowy wieczór obejrzeć film “ My name is Khan”. Jest to poruszający film, opowiadający historię młodego człowieka, cierpiącego na zespół Aspergera. Jednocześnie pochodzi on z Indii, jest Muzułmaninem. Widzowie mogą zobaczyć świat oczami osoby zmagającej się z tym syndromem oraz śledzić reakcje otoczenia na nietypowe, dziwne, irytujące nas zachowania.

Wiosna już tuż, tuż, większości z nas kojarzy się ona z ruchem na świeżym powietrzu, z bieganiem, jazdą na rowerze, z coraz dłuższymi dniami. Po dawce aktywności fizycznej dzieci chętnie wysłuchają w ramionach rodziców wciągającej, wesołej książki albo wierszy.

21 marca to Światowy Dzień Poezji. Pierwszy dzień wiosny jest dobrym momentem do zapoznania dzieci z wierszami naszych, polskich poetów. Święto to zostało ustanowione przez UNESCO w 1999 roku. Jego celem jest promocja czytania, pisania, słuchania poezji na całym świecie.

Poezja sprzed ponad pół wieku nie przedawniła się, dalej jest aktualna i tak samo jak wówczas bawi oraz uczy życia, tolerancji wobec innych i tego, że świat dookoła jest piękny. Wierszyki dla dzieci są szczególnie lubiane przez najmłodszych. Są krótkie, szybko wpadają do ucha, łatwo można się ich nauczyć, dzieci słuchając ich, ćwiczą pamięć, uczą się rozpoznawać głoski, kojarzą słowa z ich znaczeniem. Czytanie wierszy jest świetnym sposobem na wyciszenie przed snem.

Zgodnie z powiedzeniem “czego Jaś się nie nauczy, tego Jan nie będzie umiał”, im wcześniej zapoznamy dzieci z poezją, dostosowaną do ich możliwości, tym większa szansa, że w przyszłości chętnie będą po nią sięgać.

Nasze, wiosenne propozycje:

  1. Joanna Papuzińska – “Śpiące wierszyki”. Zbiór wesołych, ciepłych, zabawnych kołysanek dla najmłodszych dzieci. Idealne, wyciszające wierszyki na dobranoc.
  2. Julian Tuwim. Wszystkie dzieci z przyjemnością wysłuchają wierszy “Lokomotywa”, “O Zosi Samosi”, “ Rzepka”, “Bambo” “O Grzesiu – Kłamczuchu” i wiele innych. Utwory poruszają tematy, które są bardzo bliskie wszystkim dzieciom. Uczą zrozumienia, szacunku i sympatii do świata w przystępnej i ciekawej formie. Odbiorcy słuchając utworów, poznają i utrwalają nazwy przedmiotów, warzyw, zwierząt.
  3. Julian Tuwim – “Pan Maluśkiewicz i wieloryb”. Starsze dzieci z pewnością chętnie poznają niezwykłe przygody pana Maluśkiewicza, który postanawia zobaczyć na własne oczy wieloryba.
  4. Utwory Jana Brzechwy przedstawiają świat pełen przygód, w którym głównymi postaciami są zwierzęta. Wiersze takie jak: “Na straganie”, “Kaczka Dziwaczka”, “Skarżypyta”, “Kłamczucha” są nie tylko interesującą, pełną humoru rozrywką, ale też pokazują i pochwalają poprawne zachowania. Znakomity zbiór tekstów do uczenia się pięknej polszczyzny.

Zachęcamy do lektury!




Biuletyn informacyjny