Na tablicy ogłoszeń naszej poradni możecie Państwo co miesiąc zobaczyć nową gazetkę przygotowaną przez naszych pracowników. Informacje w niej zawarte zamieszczamy również na stronie poradni do pobrania. Zapraszamy do czytania.
Słowniczek pojęć stosowanych w poradni oraz w opiniach psychologiczno-pedagogicznych i logopedycznych.
Zapraszamy do naszej nowej zakładki, na której będziemy umieszczać książki, które warto przeczytać, filmy warte obejrzenia, artykuły ze świata nauki na temat rozwoju dzieci oraz lektury, które uprzyjemnią czas dzieciom w nowym roku szkolnym 2017/2018.
Zespół Poradni nr 3 będzie propagował w tym roku szkolnym czytanie zarówno przez rodziców, opiekunów, nauczycieli, jak i przez dzieci. Będziemy również zachęcać do głośnego, codziennego czytania dzieciom.
Zgodnie z cytatem z książki "Read-Aloud Handbook" (Podręcznik głośnego czytania), autor: Jim Trelease.
“Naród, który nie czyta, mało wie. Naród który mało wie, podejmuje złe decyzje - w domu, na rynku, przy urnach wyborczych. Te decyzje odbijają się na całym narodzie. Niewykształcona większość może przegłosować wykształconą mniejszość - to bardzo niebezpieczny aspekt demokracji”
1. Pierwszą polecaną przez nas książką jest - “Wychowanie przez czytanie”, autorki - Irena Koźmińska, Elżbieta Olszewska. Omawia ona wszystkie korzyści oraz zalety czytania dzieciom. Odpowiada na wiele pytań rodziców m.in.: kiedy zacząć czytać, jakie książki wybrać, dlaczego to jest tak istotne dla rozwoju dziecka. Rodzice znajdą tam złotą listę pozycji czytelniczych podzielonych według wieku dzieci.
2. Serią godną polecenia dla dzieci w wieku przedszkolnym jest: Mądra mysz – Zuzia. Opowiada ona o różnych przygodach Zuzi. Książeczki pozwalają dzieciom identyfikować się z codziennymi sytuacjami życiowymi np. wizyta u dentysty, pobyt w szpitalu, narodziny rodzeństwa, podróż samolotem. Dzięki Zuzi dzieci mogą oswoić się z nowymi sytuacjami i nauczyć się z nimi radzić oraz z przeżywanymi emocjami.
Grudzień zbliża się wielkimi krokami, a większości z nas kojarzy się on z prezentami, upominkami, obdarowywaniem członków rodziny upragnionymi drobiazgami. Telewizja, strony internetowe, radio bombardują nas tysiącami gadżetów, których potrzebujemy. A dzieci w każdym wieku są bardzo podatne na wszystkie reklamy. Półki w sklepach uginają się pod ciężarem zabawek, często bardzo trudno jest podjąć decyzję, jaki prezent wybrać dla swojego dziecka. W dzisiejszych czasach bardziej liczy się ilość prezentów, im więcej, bardziej świecące, błyszczące, grające tym lepiej. Powoli zatracamy się w konsumpcjonizmie, zapominając to, co jest najważniejsze dla dzieci czyli czas spędzony wraz z rodzicami.
Opiekunowie, nauczyciele, rodzice zastanawiają się dlaczego coraz więcej dzieci ma problem z brakiem koncentracji uwagi, z pobudliwością, nadruchliwością, ze snem. A często sami dorośli, kupując “tysiące” zabawek, przyczyniaja się do tego, że dzieci mające wiele rzeczy, nie potrafią zainteresować się jednym przedmiotem.
Może dobrym rozwiązaniem na jeden z prezentów świątecznych będzie książka.
Nasze zimowe propozycje:
Wiosna już tuż, tuż, większości z nas kojarzy się ona z ruchem na świeżym powietrzu, z bieganiem, jazdą na rowerze, z coraz dłuższymi dniami. Po dawce aktywności fizycznej dzieci chętnie wysłuchają w ramionach rodziców wciągającej, wesołej książki albo wierszy.
21 marca to Światowy Dzień Poezji. Pierwszy dzień wiosny jest dobrym momentem do zapoznania dzieci z wierszami naszych, polskich poetów. Święto to zostało ustanowione przez UNESCO w 1999 roku. Jego celem jest promocja czytania, pisania, słuchania poezji na całym świecie.
Poezja sprzed ponad pół wieku nie przedawniła się, dalej jest aktualna i tak samo jak wówczas bawi oraz uczy życia, tolerancji wobec innych i tego, że świat dookoła jest piękny. Wierszyki dla dzieci są szczególnie lubiane przez najmłodszych. Są krótkie, szybko wpadają do ucha, łatwo można się ich nauczyć, dzieci słuchając ich, ćwiczą pamięć, uczą się rozpoznawać głoski, kojarzą słowa z ich znaczeniem. Czytanie wierszy jest świetnym sposobem na wyciszenie przed snem.
Zgodnie z powiedzeniem “czego Jaś się nie nauczy, tego Jan nie będzie umiał”, im wcześniej zapoznamy dzieci z poezją, dostosowaną do ich możliwości, tym większa szansa, że w przyszłości chętnie będą po nią sięgać.
Nasze, wiosenne propozycje:
Zapraszamy Państwa do zapoznania się z wartościowym przewodnikiem, wprowadzającym dziecko w świat liter: „Genialnie prosta nauka liter”. Autorką książki jest wieloletni pracownik Zespołu Poradni nr 3 - pani mgr Grażyna Woźniak-Głowacz – pedagog, terapeuta pedagogiczny, doradca metodyczny.
Publikacja prezentuje autorską metodę opanowania liter, która pomaga, w zaskakująco szybkim tempie, nauczyć dziecko poprawnie rozpoznawać i nazywać litery alfabetu. Opiera się ona na założeniach mnemotechniki i pozwala na ukonkretnienie materiału abstrakcyjnego, jakim są litery. W książce wykorzystano mnemotechniczną zasadę skojarzenia i podobieństwa kształtu litery do sylwetki dobrze znanego zwierzęcia, przedmiotu, rośliny lub osoby.
Zachęcamy do lektury!